Θυμός, δυσαρέσκεια, αβεβαιότητα: αυτά χαρακτηρίζουν τους Έλληνες μαθητές στη διάρκεια του σχολικού τους βίου, αισθήματα που εντείνονται όσο πλησιάζει ο χρόνος αποφοίτησης.

Τα συμπεράσματα πανελλαδικής έρευνας για τις αναπαραστάσεις βίας στα σχολεία της επικράτειας που παρουσιάστηκε την Τρίτη στο πλαίσιο ημερίδας της Ελληνογερμανικής Αγωγής στο Ζάππειο είναι αποκαλυπτικά όχι μόνο για τις διαστάσεις του φαινομένου της σχολικής βίας αλλά και για την συναισθηματική κατάσταση στην οποία βρίσκονται σήμερα οι Έλληνες νέοι και έφηβοι.

 

«Οργισμένα» νιάτα

Τα ξεσπάσματα και οι κρίσεις θυμού είναι καθημερινότητα για έναν στους τρεις μαθητές, ενώ εξίσου προβληματική είναι και η διαχείρισή τους καθώς η εκτόνωση γίνεται σε αντικείμενα αλλά και σε φίλους! Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, περίπου 1 στους 10 μαθητές δηλώνουν ότι τους συμβαίνει πολύ και αρκετά συχνά να χάνουν την ψυχραιμία τους ή να εκνευρίζονται εύκολα.

Περίπου 1 στους πέντε συγκρούεται σε αντίστοιχη συχνότητα με άτομα του οικογενειακού τους περιβάλλοντος. Επιπλέον, το 10% δήλωσαν ότι εκτονώνουν το θυμό τους ξεσπώντας πάνω σε αντικείμενα, ενώ το 5% τσακώνεται με φίλους ή άτομα της παρέας τους. Τέλος, το 14% των μαθητών παραδέχονται ότι πολύ ή αρκετά συχνά σκέφτονται να ανταποδώσουν την απογοήτευση ή στεναχώρια που τους έχουν προκαλέσει.

Δυσαρεστημένοι με όλους και με όλα

Σύμφωνα με την έρευνα, η δυσαρέσκεια… περισσεύει στα δημόσια σχολεία, αλλά και στα Λύκεια, ιδιωτικά και δημόσια, όπου το ποσοστό των δυσαρεστημένων μαθητών αγγίζει το 40% του σχολικού πληθυσμού. Η δυσαρέσκεια αφορά υποδομές αλλά και καθηγητές. Το 36% των μαθητών δηλώνει μη ικανοποιημένο από τις σχολικές εγκαταστάσεις στις οποίες φοιτά.

Σημαντική -όσο και αναμενόμενη- διαφοροποίηση παρατηρείται μεταξύ μαθητών δημοσίου και ιδιωτικού σχολείου: οι μαθητές που φοιτούν σε δημόσια σχολεία εκφράζουν ποσοστό δυσαρέσκειας περίπου 40%, έναντι μόλις 10% των μαθητών από ιδιωτικά σχολεία. Επίσης, αξιοσημείωτο είναι το εύρημα ότι η πλειονότητα των μαθητών δεν ξεχωρίζει περισσότερους από 5 καθηγητές που να τους έχουν αφήσει καλές εντυπώσεις στη σχολική τους θητεία!

Την ίδια στιγμή, επτά στους δέκα μαθητές εκφράζουν αβεβαιότητα για το μέλλον τους ενώ ακόμη πιο εγκλωβισμένοι στο αβέβαιο μέλλον τους εμφανίζονται οι μαθητές που βρίσκονται εγγύτερα στην αποφοίτηση: το αντίστοιχο ποσοστό εμφανίζεται κατά 11 ποσοστιαίες μονάδες υψηλότερο, αγγίζοντας το 83%.

«Σπουδάζουν» τη βία και τις καταστροφές στο σχολείο τα Ελληνόπουλα

Στο πλαίσιο της έρευνας επιχειρήθηκε η καταγραφή της ορατότητας φαινομένων και εκδηλώσεων βίας στο ενδοσχολικό περιβάλλον, καθώς επίσης και της συχνότητας υλικών καταστροφών, ως έκφραση σχολικής βίας.

Επτά στους 10 μαθητές δηλώνουν ότι στη σχολική τους ζωή παρατηρούν τέτοια φαινόμενα ή εκδηλώσεις, με τα ποσοστά να ανεβαίνουν στις τελευταίες τάξεις του Λυκείου.

Συχνότερα φαινόμενα σύμφωνα με την έρευνα αποτελούν οι καταστροφές διδακτικού υλικού (35%), οι καταστροφές εξοπλισμού (33%) και κτιριακής υποδομής (27%), ενώ στην τέταρτη θέση καταγράφονται οι καταστροφές αντικειμένων ιδιοκτησίας των μαθητών (16%).

Καταγράφονται επίσης καταστροφές αρχείων του σχολείου και αντικειμένων ιδιοκτησίας καθηγητών καταγράφουν μικρά ποσοστά συχνότητας ( ποσοστά 7% και 2% αντίστοιχα), ενώ συχνές αναφέρονται οι διαρρήξεις ή οι κλοπές αντικειμένων του σχολείου.

Η ενδοσχολική βία εκδηλώνεται κυρίως λεκτικά. Αφορά περιστατικά χλευασμών ή εξυβρίσεων (88%) όπως επίσης και διάδοσης αρνητικών σχολίων και φημών από μαθητές και μαθήτριες για άλλους μαθητές/τριες (67%), ενώ συχνά αναφέρονται περιστατικά εκφοβισμών και απειλών (44%).

protothema.gr